Writic 2023 op de Lispeltuut

Writic 2023 op de Lispeltuut

Het afgelopen schooljaar hebben Meike de Berg en ik voor de tweede maal het groepsprogramma van de Writic gegeven aan twee oudste kleutergroepen op de Basisschool de Lispeltuut in de Vroonermeer.

 

Writic:

Writing Readiness Inventory Tool in Context is een test om te bepalen of oudste kleuters startklaar zijn voor het leren schrijven.

Writic Groepsprogramma: De onderzoekers en makers van deze test hebben ook een groepsprogramma ontwikkeld voor kinderen, waarbij op bovenstaande test is gebleken dat ze nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven

Het programma bestond uit een ouderbijeenkomst, een leraren bijeenkomst en 10 groepsbijeenkomsten. Het vond plaats op school in twee groepen van 8 en 9 kinderen van 27 maart tot 27 juni. Daarnaast een onderzoek bij de start en na afloop van het programma.

De leerkrachten van groep twee hadden een aantal ouders geadviseerd om hun kind mee te laten doen. Nadat ouders daar toestemming voor hadden gegeven werd begonnen met het afnemen van de Writic test. Naar aanleiding van hun scores werden kinderen uitgenodigd om mee te gaan doen met het programma.

Het begin het programma bestaat uit hoe je goed moet zitten, hoe je je potlood vasthoudt en waar je handen liggen wanneer je tekent of schrijft. Dit werd regelmatig herhaald.

De kinderen bepaalden zelf wat hun doel was in dit programma, bv. je naam kunnen schrijven, met plezier kleuren, 10 minuten op hun stoeltje blijven zitten, lijntjes en bochtjes kunnen maken etc.

Daarna werden er per keer kleurplaten, doolhoven, werkbladen om zelf een memory spel te maken en veel verschillende fijne motoriek spelletjes aangeboden. Voor in de klas en voor thuis waren er steeds opdrachten aansluitend op het thema van die week. Ook ouderwetse spelletjes zoals Vier op een rij, Mikado, Vlooienspel werden populair om even pauze te nemen van het kleuren of vormen maken op papier. Er bleken bij veel opa’s en oma’s in de kast nog van die spelletjes te liggen.

Het was erg leuk om te zien hoe iedereen in de groep, op school maar vooral ook thuis hard aan de slag ging. De kinderen gingen per week vooruit. We kregen prachtige werkjes terug.

Na tien intensieve weken hebben de kinderen een diploma met de behaalde doelen gekregen. De laatste keer konden we buiten met stoepkrijt op het plein leuke tekeningen, cijfers en letters maken.

Bij het herhalen van de test bleek dat àlle kinderen minstens 10 van de 48 te behalen punten waren vooruitgegaan.

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *